wtorek, 25 października 2011

Crowdfunding - czyli finansowanie przedsięwzięć

                                      Crowdfunding  
    ,,Finansowanie społecznościowe to rodzaj gromadzenia i alokacji kapitału przekazywanego na rzecz rozwoju określonego przedsięwzięcia, który angażuje szerokie grono kapitałodawców, charakteryzuje się wykorzystaniem technologii teleinformatycznych oraz niższą barierą wejścia i lepszymi warunkami transakcyjnymi, niż ogólnodostępne na rynku."
    Mechanizm ten działa tak, że duża społeczność internetowa małymi kwotami wspiera pomysłodawcę atrakcyjnego projektu. Jest wiele przypadków, w który w ten sposób zebrano setki tysięcy dolarów. Od 2011 finansowanie społecznościowe rozwija się dość szybko w Polsce i powstają kolejne klony amerykańskich portali tego typu. U podstaw finansowania społecznościowego leży koncepcja, która mówi, że z setek milionów pomysłów jedynie mała część zostaje wprowadzona na rynek, a w kolejnych stadiach rozwoju te idee w postaci małych firm relatywnie często i szybko upadają. Crowdfunding bazuje na potencjale drzemiącym w takich kreatywnych rozwiązaniach, które z wielu powodów nigdy nie doczekałyby się komercjalizacji. Z drugiej strony wiele ludzi decyzje (także finansowe) podejmuje sercem dzięki wierze lub sympatii w autora projektu, a nie rozumem i chłodną kalkulacją ekonomiczną.

    Finansowanie społecznościowe w Polsce jest w początkowej fazie rozwoju, ale istnieją już przykłady realizacji kilku projektów, które dają nadzieję na przekonanie Polaków do dobrowolnego wspierania ciekawych projektów. W USA kilka, wydawałoby się absurdalnych, idei stało się produktami dystrybuowanymi w globalnych sieciach handlowych. Doszło do tego dzięki wsparciu zaangażowanej społeczności, która sprawiła, że dobry pomysł nie przepadł ze względu na brak finansowania, czy umiejętności niezbędnych w funkcjonowaniu na rynku.


Przykłady Crouwfundingu:



Artur Wyrzykowski – wszystko.net


Artur Wyrzykowski kończąc w 2006 roku Warszawską Szkołę Filmową zapragnął nakręcić i profesjonalnie wydać krótkometrażowy film. Możliwości finansowe nie pozwalały na jego realizację, w związku z czym założył stronę internetową i rozpoczął kampanię, w której zwrócił się z prośbą o dofinansowanie przedsięwzięcia. Akcja została wsparta przez media i zauważona przez kilka organizacji branżowych. W wyniku działań promocyjnych w internecie na cel przedsięwzięcia fundusze przekazało 688 osób, na łączną kwotę 28 306 złotych! W zamian otrzymają specjalną kopię filmu na DVD.


Greenpeace – New Rainbow Warrior


Rainbow Warrior to statek, który pozwolił organizacji na przeprowadzenie licznych akcji protestacyjnych, np. przeciwko nielegalnym połowom rekinów. Po 25 latach służby statek zakończył swoją służbę. Ze świetnie zaplanowanym podejściem marketingowym i społecznościowym GP szuka donatorów budowy nowego “Tęczowego Wojownika”. Akcja trwa od niedawna, ale już udało się zebrać 30% całkowitych kosztów budowy statku.  Każdy z wpłacających otrzymuje certyfikat współudziału w przedsięwzięciu bez jakichkolwiek praw własności. Poza dobrowolnymi wpłatami, można zapłacić za konkretny element statku. Niestety ster i kołowrót kotwicy już są wykupione...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz